سانترال پاناسونیک و تلفن های بی سیم پاناسونیک - آریا تل

نمایندگی آریاتل با مجموعه ای متنوع از تلفن های سانترال و بی سیم پاناسونیک در کنار کیفیت و کارایی بالای محصولات، حق انتخاب بسیاری را در اختیار مشتریان خود قرار داده است.

سانترال پاناسونیک و تلفن های بی سیم پاناسونیک - آریا تل

نمایندگی آریاتل با مجموعه ای متنوع از تلفن های سانترال و بی سیم پاناسونیک در کنار کیفیت و کارایی بالای محصولات، حق انتخاب بسیاری را در اختیار مشتریان خود قرار داده است.

تلفن سانترال چیست و چگونه کار می‌کند؟


تلفن سانترال پاناسونیک

تلفن سانترال پاناسونیک یا تلفن داخلی به تلفن‌هایی گفته می‌شود که در ادارات و موسسات استفاده می‌شوند. امروزه با هر موسسه و یا شرکتی تماس می‌گیریم قبل از ارتباط با اپراتور انسانی پیامی ماشینی برای ما پخش می‌گردد که در آن شرکت معرفی می‌شود و از ما میخواهد برای ارتباط با بخش‌های مختلف سازمان کلید 1 تا 9 را وارد نماییم. به این نوع از سیستم‌های تلفنی سیستم تلفن سانترال یا تلفن داخلی اطلاق میگردد. به طور خلاصه تلفن سانترال به به سیستم تلفنی گفته می‌شود که توسط آن می‌توان چند خط شهری و داخلی را با یک عدد تلفن رومیزی کنترل کرد. برای توضیح بیشتر و بهتر چگونگی کار تلفن‌های سانترال مثال زیر را در نظر بگیرید.

شرکتی شامل 200 اتاق است و هر کدام از این اتاق‌ها نیاز به یک خط تلفن دارد، اما تقاضای 200 خط ازاد تلفن از شرکت مخابرات امکان پذیر نخواهد بود. حتی اگر دریافت این خطوط هم میسر باشد باز هم این کار منطقی به نظر نمی‌رسد زیرا حتی در یک زمان مشخص در پر ترافیک‌ترین ساعات روز میانگین تعداد خطوط در حال مکالمه به 40 خط هم نمی‌رسد. به علت پاره‌ای از مسایل از قبیل محدودیت در واگذاری خطوط ازاد تلفن از طرف شرکتهای مخابرات ملاحظات اقتصادی یا برخی شرایط خاص از جمله مسایل امنیتی استفاده از تلفن سانترال اجتناب ناپذیر به نظر میرسد. این مثال روشن می‌کند که برای چنین مکانی 30 الی 40 خط آزاد تمام نیاز ما را براورده می‌سازد. بنابرین باید به طراحی یک سیستم سانترال 40 به 200 پرداخت. در یک سیستم سانترال تلفن تعدادی خط تلفن در پورت ورودی قرار می گیرند و با یک نسبت منطقی به پورت های خروجی تبدیل می‌شوند. این خود اهمیت استفاده از چنین سیستمی را اشکار می‌سازد. هر کاربری که با این سیستم تماس می‌گیرد باید به محض اشغال شدن خط یا شنیدن پیغام شماره داخلی خود را وارد کند و یا با تماس با اپراتور تقاضای وصل شده به بخش مورد نیاز را داشته باشد. سیستم پس از اشکار سازی و رمز گشایی کدهای DTMF یکی از خطوط اصلی را به داخلی مورد نظر وصل و مکالمه را برقرار می‌کند. به همین دلیل است که توانایی‌های بسیار یک سیستم سانترال آن را به انتخابی بی رقیب در بسیاری از مکان‌ها از جمله ادارات ودانشگاه ها و… تبدیل کرده است.

سانترال پاناسونیک

مزیت‌های دیگر تلفن سانترال

مزیت دیگر و بسیار مهم تلفن سانترال ارتباط داخلی بین اتاق‌های یک شرکت و یا سازمان بدون هزینه‌ی تلفن است. برای روشن شدن به مثال بالا توجه کنید. تمام 200 کارمند شرکت توسط یک شبکه‌ی داخلی به یکدیگر متصل هستند و در صورت نیاز می‌توانند با گرفتن شماره‌ی کد داخلی با کارمند دیگر ارتباط برقرار کرده و صحبت کنند. بدون اینکه نیاز به استفاده از خطوط مخابراتی و پرداخت هزینه‌ی تلفن باشد. از دیگر مزایای مراکز سانترال این است که می‌توان همزمان چند نفر را پشت خط نگه داشت. مزیت سومی که می‌توان برای تلفن سانترال بیان کرد، منشی اتوماتیک است که وقتب شخصی با شرکت تماس می‌گیرد پیام ماشینی به صورت اتوماتیک برای او پخش می‌شود، مثلاً واحد فروش عدد یک واحد حسابداری عدد دو و غیره. تلفن‌های سانترال دارای بیش از 400 کد می‌باشد که می‌توانیم به هر حالتی که خواستیم دستگاه را تنظیم کنیم. در ادامه با ما باشید تا در مورد تلفن های بی سیم پاناسونیک بیشتر بدانید.

سیپ ترانک (SIP Trunk) چیست؟

سیپ ترانک (SIP Trunk) عبارتی است که این روزها در زمینه‌ی مخابرات و به خصوص تلفن‌های سانترال بسیار شنیده می‎‌شود و کاربرد بسیاری نیز دارد. افراد بسیاری هستند که هنوز با این آیتم آشنایی ندارند. در این مقاله قصد داریم به معرفی سیپ ترانک (SIP Trunk) و بررسی ویژگی‌ها و ارائه دهندگان این سرویس بپردازیم. در صورتی که قصد استفاده از این سرویس مخابراتی را دارید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

سیپ ترانک

سیپ یا SIP چیست؟

قبل از هر چیز واژه‌ی سیپ ترانک (SIP Trunk) را بررسی می‌کنیم. کلمه‌ی سیپ (SIP) در واقع مخفف عبارت Session Initiation Protocol می‌باشد. Session Initiation Protocol یک پروتکل ارتباطی جهت برقراری مکالمه بر روی بستر شبکه است. Session Initiation Protocol یکی از اصلی‌ترین پروتکل‌ها برای انتقال صدا بر روی بستر شبکه یا همان ویپ (VoIP) است. که با استفاده از آن برقراری یک مکالمه‌ی تلفنی و مدیریت امکان پذیر خواهد بود. این سیستم مخابراتی برای افرادی که قصد ایجاد مکالمات تلفنی با استفاده از شبکه‌ی IP، را دارند، بسیار کاربردی خواهد بود.

ترانک (Trunk) چیست؟

ترانک یک اصطلاح در زمینه‌ی تلفن‌ها و شبکه‌ی سانترال است. اگر بخواهیم به طور خلاصه مفهوم ترانک را بیان کنیم باید بگوییم که ترانک نوعی ارتباط است که از طریق آن می‌توان بیشتر از یک مکالمه تلفنی را برقرار کرد.

سیپ ترانک

سیپ ترانک (SIP Trunk) چیست؟

با تعریف جداگانه‌ی مفاهیم سیپ یا SIP و ترانک (Trunk) حالا می‌توانیم سیپ ترانک (SIP Trunk) را به صورت دقیق‌تر تعریف کنیم. سیپ ترانک نوعی پل ارتباطی است که با استفاده از بستر شبکه و با استفاده از پروتکل SIP، امکان برقراری مکالمه تلفنی چند کاربره را فراهم می‌کند. نکته‌ی قابل توجه در ارتباطات سیپ ترانک این است که این ارتباطات دو طرف دارد. طرف اول تلفن ویپ و یا شبکه‌ی سانترال است و طرف دوم شرکت سرویس دهنده‌ی سیپ ترانک است که می‌توان یک سانترال ویپ و یا یک گیت وی باشد.

سرویس دهندگان سیپ ترانک (SIP Trunk)

سرویس سیپ ترانک (SIP Trunk) برای اولین بار توسط مخابرات به شرکت‌های دیگر ارائه شد. این سرویس با وجود محدودیت ظرفیت لینک‌های E1 در مراکز مخابراتی به صورت گسترده به شرکت‌هایی که خواستار آن بودند ارائه شد. پس از استقبال از سرویس سیپ ترانک (SIP Trunk) شرکت مخابرات ایران تصمیمی اتخاذ کرد که از شبکه‌ی NGN بیشتر استفاده کرده و سرویس تلفنی بر پایه‌ی سیپ ترانک (SIP Trunk) را به صورت وسیع‌تر و گسترده‌تری استفاده کند. پس از مدتی شرکت مخابرات پروانه‌ی FCP که بر اساس آن دارندگان پروانه‌ی FCP مجاز به راه اندازی شبکه مستقل ارتباطی (انتقال و دسترسی) و نیز ارائه خدمات ارتباطی و انتقال داده ثابت بر بستر آن خواهند بود. هم اکنون 11 شرکت‌ از جمله آریا تدبیر رسانه (شاتل)، انتقال داده‌های آسیا تک، داده گستر عصر نوین (های‌وب)، گسترش ارتباطات مبنا، پارسان لین ارتباطات (پارس آنلاین)، پیشگامان توسعه ارتباطات، انتقال داده‌های نداگستر صبا (صبانت)، حلما گستر خاورمیانه (عصرتلکام)، داده پردازی رسپینا، توسعه فناوری ارتباطات پاسارگاد آریان (فناپ)، افرانت دارای مجوز FCP هستند و خدمات سرویس سیپ ترانک (SIP Trunk) را ارائه می‌دهند.

سیپ ترانک

مزایای استفاده از سیپ ترانک (SIP Trunk)

با استفاده از سرویس سیپ ترانک (SIP Trunk) شما امکان واگذاری گستره متنوعی از کانال‌های هم‌زمان و نامبرینگ متناظر با آن را خواهید داشت و همچنین این سرویس قابل استفاده بر روی کابل مسی و فیبر نوری را دارا می‌باشد. سرویس سیپ ترانک (SIP Trunk) به افزایش تعداد تجهیزات سمت متقاضی با افزایش تعداد شماره تلفن نیاز ندارد. (تنها یک عدد مودم لازم است). در سرویس سیپ ترانک (SIP Trunk) محدودیت جغرافیایی برای سرویس وجود ندارد. با استفاده از سیپ ترانک (SIP Trunk) نیازی به گیت وی و یا کارت E1 ندارید و همین در هزینه‌ها صرفه جویی خواهد کرد. با استفاده از این سرویس  امکان مدیریت ترافیک صوتی ارسالی بر روی لینک به دلیل استفاده از بسته‌های IP را خواهید داشت.

تجهیزات مورد نیاز سرویس سیپ ترانک

از این انتخاب یک سرویس دهنده‌ی سیپ ترانک از بیان اسامی که در بالا ذکر شد، می‌توانید سرویس مورد نیاز خود را با توجه به تعداد تماس هم‌زمان و نوع شماره تلفن خریداری کنید. پس از آن یک نام کاربری و رمز عبور و یک آدرس آی پی مربوط به SBC سرویس دهنده به مشترک داده می‌شود که می‌بایست آن‌ها را در تعریف سیپ ترانک SIP Trunk در سانترال آی پی خود بکار گیرد.

در ادامه تجهیزات مورد نیاز این سرویس را بیان می‌کنیم. قبل از هر چیز شرکت شما نیاز به یک مودم مخابراتی (G.SHDSL.Bis) دارد. پس از آن یک سرور ویپ و یا سانترال تحت شبکه مورد نیاز است. در این نوع سرویس باید از گوشی‌‌های IP Phone استفاده شود. همچنین این سرویس به یک گیت وی برای استفاده از خطوط معمولی نیاز دارد. پسیو شبکه که شامل کابل کشی و تجهیزات سوئیچ شبکه باید برای این سرویس به‌درستی تنظیم و راه اندازی شوند.